In het eerste kwartaal van dit jaar werden er in Nederland ruim 20 procent minder auto’s verkocht, vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Best verkopende merk blijft Volkswagen dat een marktaandeel van ruim 9 procent houdt.

Tesla was in de eerste drie maanden van dit jaar procentueel gezien de grootste daler.

De verkoop van nieuwe auto’s is in het eerste kwartaal van dit jaar met 21,5 procent gedaald, vergeleken met een jaar eerder. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van branche-organisaties Bovag en Rai Vereniging.

In maart daalden de verkopen met bijna 18 procent. Die daling was iets minder heftig dan in februari, toen ruim 26 procent minder nieuwe auto’s werden verkocht, vergeleken met een jaar eerder.

De zwakke start van de autoverkoop in het eerste kwartaal van dit jaar was afgelopen maand voor databureau Aumacon al aanleiding om de jaarprognose voor 2021 neerwaarts bij te stellen.

In totaal zullen volgens de huidige vooruitzichten volgens Aumacon iets meer dan 380.000 nieuwe auto’s verkocht worden in 2021. Dat zou per saldo wel neerkomen op een stijging van 7 procent, vergeleken met afgelopen jaar. Rai Vereniging en Bovag houden voorlopig nog vast aan hun prognose van 400.000 verkochte nieuwe auto’s in 2021.

Op merkniveau is Tesla procentueel gezien de grootste verliezer in de eerste drie maanden van dit jaar. De fabrikant van elektrische auto's kreeg met een verkoopdaling van liefst 77 procent te maken tot 395 stuks.

De top drie van best verkopende merken in Nederland bestaat in het eerste kwartaal uit Volkswagen, KIA en BMW. In absolute zin verkochten deze drie merken de meeste auto's. Wel hadden ze alledrie te maken met lagere verkopen vergeleken met het eerste kwartaal van 2020.

Best verkopende merken (1e kwartaal 2021)

  • Volkswagen: 7.942, marktaandeel 9,3%
  • KIA: 6.101, marktaandeel 7,3%
  • BMW: 5.922, marktaandeel 7%

Op modelniveau waren de beste verkopende auto's in het eerste kwartaal:

  • Volvo XC40 (2.266 stuks / 2,8 procent marktaandeel)
  • KIA Picanto (2.187 / 2,7 procent)
  • Ford Fiesta (1,755 / 2,2 procent)
  • VW Polo (1.754 / 2,2 procent)
  • Toyota Yaris (1.690 / 2,1 procent)

Op de markt voor elektrische auto's moest Tesla fors inleveren. Van het meest populaire model, de Model 3, werden er in het eerste kwartaal van dit jaar 392 verkocht in Nederland, tegen 1.623 stuks in dezelfde periode een jaar eerder.

Volkswagen verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar respectievelijk 162 stuks van zijn nieuwe elektrische model ID.3 en 361 stuks van de ID.4. Samen komt dat neer op 523 exemplaren.

LEES OOK: Ford richt pijlen op zelfrijdende software van Tesla, nu de Mustang Mach-E de concurrentie aangaat met de Model 3